KOLUMNE / SIGNALI NAD GRADOM

SIGNALI NAD GRADOM, kolumna Tihomira Ivke: Veliki zaokret Dana piva - veliki rizik

SIGNALI NAD GRADOM, kolumna Tihomira Ivke: Veliki zaokret Dana piva
- veliki rizik

Dobro je što se napokon našlo političke volje i razuma da se Dani piva kakve znamo zadnjih godina na neki način dokinu jer se formula reda lakonotnih estradnih zvijezda uz besplatan ulaz i reda kotlovine i piva u plastičnim čašama pod plastičnim šatorima, otrcala i izgubila smisao. Možda još važnije, ta nevažna manifestacija imala je u sebi nešto duboko anti-urbano, sa zvukovima i mirisima s Dana piva se gradom širio duh seoskih zabava. U seoskim zabavama, dakako, nema baš ništa loše, ali jednostavno nisu primjerene gradu. U tom smislu, možda je trebalo porazmisliti da se koncept pučke fešte koji je prošle godine izdahnuo, primjeni negdje drugdje, na primjerenijem mjestu, za prijemčiviju lokalnu publiku. U pravcu Draganića, Rečice ili Vukmaničkog Cerovca, recimo. Sve dok to nekog zabavlja i donosi novac, zašto ne?

No dobro, pred nama je sada nešto sasvim drugačije. Od stidljivih najava vlasti da će okrenuti ploču po pitanju Dana piva, došli smo do toga da su vlast i glavni sponzor Heineken odriješili kasu (govori se o cca milijun kuna koštanja programa po danu Dana piva) i od raznih Rozgi i Stavrosa, uz pomoć outsourcing organizatora iz Zagreba otišli u drugu krajnost, priredili Karlovčanima vjerojatno najveći festival domaće rock glazbe u Hrvata ikada. Rekli bismo, gotovo sve što u Hrvatskoj vrijedi na rock sceni, nastupit će u tih pet dana na četiri pozornice Dana piva. Nadalje, Dani piva vraćeni su u grad s desne obale Korane, za programe se ne plaća ulaz (što ne znači da su besplatni), ovaj put i festivalsko pivo pit će se po iznimno niskim cijenama.

Sadržaj se nastavlja...

Upravo se čita

Kako god se okrene, zaokret je velik, ambicija da se Dani piva postave na nove osnove je evidentna, no to ne znači da nema otvorenih pitanja. Pitanje svih pitanja na koje još tamo od ratnih dana nema decidiranog odgovora glasi: koja je svrha Dana piva? Za jasnu svrhu se znalo samo na samom početku, Karlovac se htio ugurati u red sajamskih gradova pa je Dane piva osmislio kao sajam pivovara prošaran glazbenim, teatarskim, obrtničkim sadržajima točkasto po Zvijezdi. Danas bi s naglim razvojem proizvodnje craft piva ta ideja imala i više smisla, no para vrti tamo gdje burgija ne može, pa su Dani piva već odavna Dani karlovačkog piva. Je li svrha Dana piva oživljavanje Zvijezde i Radićeve? Očito nije, jer je većina događanja smješteno na mjesta koje i inače zovemo karlovačkim „špicama“. Je li svrha Dana piva turistička promocija? Ove godine djelomično jest jer je glazbeni program urban i atraktivan, jedino ostaje otvorena nedoumica hoće li netko iz Zagreba i(li) okolice potegnuti do Karlovca da bi vidio Prljavo kazalište, Psihomodo Pop ili Juru Stublića koji je pred tristotinjak ljudi ove godine već svirao u susjednoj Dugoj Resi. Nadalje, je li svrha Dana piva pozicioniranje Karlovca kao grada kulture? Opet vrlo djelomično, posebno u usporedbi sa varaždinskim Špancirfestom koji osim pametno probranih glazbenih ekskluziva (Gipsy Kings definitivno nisu vrhunac kulture, ali će mnogi iz udaljenijih krajeva potegnuti do Varaždina i platiti kartu da bi ih vidjeli), nude pregršt sadržaja izvan glazbenih pozornica, od kreativnih radionica, kazališnih predstava, galerija na otvorenom, do bogatih sadržaja „street arta“ i dnevnih programa za djecu. Da ogolimo stvari do kraja, ono što će se događati u perivoju, Šancu i Foginovom je festival domaće urbane estrade koji se, eto, zove Dani piva. Ništa više i ništa manje.

Na kraju dolazimo do pitanja je li svrha Dana piva estradne prirode, besplatnim ulazom na koncerte i jeftinom pivom počastiti goste i pritom pružiti priliku odabranima da zarade neki novac? Ako je tako, onda se suštinski nismo puno pomakli od dosadašnjeg koncepta, samo će ove godine u „kruhu i igrama“ više uživati drugačija – recimo to tako – urbanija publika, pa će sve i izgledati kulturnije nego dosad. Nadalje, ova teza otvara još jedno bitno pitanje; nakon godina forsiranja glazbenog šunda u javnom prostoru i formiranja ukusa novih generacija daleko od rock – alternativnih tonova ovogodišnjih gostiju Jonathan, Svemirka, Mašinka… - vrlo je upitno ima li Karlovac dovoljno zainteresirane publike da popuni prostor ispred tri ili četiri pozornice istovremeno. Pa makar bilo i besplatno. Kad smo već kod Špancirfesta koji ima drugačiji, čak i trivijalniji glazbeni program ove godine od novih Dana piva u kojem se imena nekih izvođača i preklapaju, u prva tri Dana piva Špancirfest će još trajati što nije bitno za karlovačku publiku, ali moglo bi dovesti u nedoumicu potencijalne goste iz drugih gradova. Ako želite pronaći svoje mjesto pod festivalskim suncem, ne organizirate festival u vrijeme kad je u tijeku obližnji festival koji već ima ime, tradiciju i veliku popularnost.

Da zaključimo, ako je to dio smisla „novih“ Dana piva, izgrađivanje dobrog (glazbenog) javnog ukusa je hvalevrijedna namjera, ali to je mukotrpni i dugotrajni proces. Krenuti u taj proces s jednim festivalom od kojeg se očekuje da fino balansira između visokih urbano-glazbenih standarda i masovnosti, vrlo je riskantan potez s mogućim epilogom da pred pozornicama bude manje publike od očekivanog, a onda i manje novca u raznim kasama od očekivanog. Činjenica da ni nakon dva natječaja nije iznajmljena gotovo polovica festivalskih pozicija za ugostitelje i trgovce sugerira da u skepsi oko novog koncepta Dana piva nismo usamljeni.

Izdvojeno


Reci što misliš!