VIJESTI.hr

Prikupljaju podatke o vama, a da to ni ne znate: Deset kompanija kojima ste odali najintimnije podatke

Prikupljaju podatke o vama, a da to ni ne znate: Deset kompanija
kojima ste odali najintimnije podatke
foto ilustracija - Pixabay.com

Prema istraživanjima europske agencije za cyber-sigurnost, osobni podaci kojima se koriste tehnološki divovi, Facebook i Google, za digitalno oglašavanje i pogađanje “target skupine”, čine tržište vrijedno oko 200 milijardi dolara. Do te se brojke može doći uzmemo li da ciljano oglašavanje korištenjem osobnih podataka generira prihode u iznosu od 60 dolara po korisniku, a Facebook i Google imaju oko 3,5 milijardi aktivnih korisnika diljem svijeta, prenosi Novac.

Ipak, tehnološke kompanije najčešće ne skrivaju i zakonski moraju navesti koje će osobne podatke korisnika uzimati, čuvati i obrađivati. To obično navode u “Uvjetima korištenja”, dokumentu na koji svaki korisnik mora pristati prije upotrebe aplikacije ili usluge. Problem je što rijetki imaju vremena i volje prolaziti kroz gusti tekst i složene pravne formulacije ne bi li doznali kojim će se podacima aplikacija koristiti i u koju svrhu.

Sadržaj se nastavlja...

Upravo se čita

Globus je odlučio proći kroz sve “Uvjete korištenja” i “Izjave o privatnosti” ne bismo li konačno zaključili koji se naši podaci koriste, s kime se dijele i zašto.

Facebook

Zna svaku web-adresu koju ste ikada posjetili

Najveća i najzastupljenija društvena mreža ima više od 2,38 milijardi aktivnih računa. Facebook ima puno i neutuživo pravo nad svim fotografijama, te ih može upotrebljavati u marketinške svrhe kako vlastite tako i partnerske. Bez dopuštena korisnika može ukloniti što god želi s profila, kao što može blokirati ili potpuno izbrisati uvredljiv sadržaj. Ima pravo i prtiti svaki korak što znači da ima nadzor nad GPS lokacijom mobitela, ali i IP adresom, pa tako primjerice unatoč izbrisanoj povijesti na internetskom pregledniku, zapisuje svaku adresu koju je korisnik ikada posjetio.

Instagram

Svaka ideja koju ste objavili je služeno njihova

Prošlog tjedna Instagram je na tržište pustio novu aplikaciju s jednom kako, navode strani mediji, kontroverznom opcijom. Riječ je aplikaciji Treads putem koje svaki vlasnik Instagram profila može komunicirati s najužim krugom prijateljima te s njima, osim fotografija, videa i poruka, razmjenjivati i lokaciju mjesta koje posjećuje. No javnost je, zapravo, digao na noge način rada same aplikacije. Naime, jednom kad se korisnik na nju prijavi i odabere krug najužih, Treads uzima za pravo samostalno objavljivati statuse, lokacije, pa i dijeliti podatke poput kvalitete mobilne mreže ili stanja baterije.

S druge pak strane, ako se pogleda onaj klasični Instagram koji trenutačno uključuje i Insta Story, te IGTV, on jednako kao i njegov “veliki brat Facebook” zadržava pravo na sve objave. Ako na nekom profilu njihov algoritam uoči zanimljiv sadržaj ili pak poslovnu ideju, prema pravilniku na koji korisnik pristaje prilikom registracije, kompanija ima pravo tu ideju, bez naknade i najave, iskoristiti za vlastite potrebe i potencijalno na njoj zaraditi. Unutar istog paragrafa navode kako klijent nema pravo tužiti kompaniju za bilo kakvu prevaru.

LinkedIn

Oni odlučuju s kim ćete se povezati

Za razliku od ostalih, ova platforma nema previše skrivenih stavki unutar pravilnika. Glavna politika LinkedIna jest “honesty is the best policy”. Korisnik se ovdje ne smije lažno predstavljati, a onaj tko to učini mogao bi doživotno ostati bez svog profila. Glavni cilj jest povezivanje poslodavaca s budućim zaposlenicima.

Zabranjeno je promoviranje prostitucije,pa čak iako je riječ o legalnom poslovanju.dok se i ovdje korisnički podaci, kao i na ostalim društvenim mrežama, prikupljaju u marketinške svrhe, za razliku od svojih konkurenata, unutar njihove EULE se ne može pronaći toliki broj bizarnih uvjeta. Velika većina pravila upravo se odnosi na zaštitu ugleda mreže, pa tako, osim lažnog predstavljanja i promoviranja eskortnih djelatnosti, LinkedIn svojim klijentima zabranjuje dodavanje virtualnih prijatelj s kojima nemaju nikakvu poveznicu. Iz tog razloga prilikom svakog dodavanja novog prijatelja korisnik mora specificirati kako je povezan s određenom osobom jer, u protivnom, sustav neće poslati zahtjev za prijateljstvo.

Twitter

Prate vas i kada se koristite internet bankarstvom

I dok se korisnik na Twitteru kao i na ostalim društvenim mrežama odriče prava na objavljene statuse i fotografije u korist kompanije. Istovremeno se Twitter ograđuje od prikaza “fake newsa” ili uznemirujućeg sadržaja te ga za to ne možete tužiti. Registracijom korisnik pristaje na još jedan uvjet.

Naime, otvaranjem, odnosno kreiranjem, novog profila osoba kompaniji daje ovlasti nad svim svojim aktivnostima na internetu. Što to točno znači? Twitter, tako, bez zadrške može od 0 do 24 pratiti kretanja po IP adresi, operacijskom sustavu računala, internetskom pregledniku, lokaciji, mobilnim aplikacijama kao i svim popratnim aktivnostima na mobilnom uređaju, ali i internet-bankarstvu.

Airbnb

Ako procijene da je vaqša recenzija neutemeljena, ugasit će vam račun

Ovisno o tome u koju svrhu osoba upotrebljava Airbnb, na nju se odnose različita pravila. Za iznajmljivače su pravila poprilično štura. Uz ona osnovna koja se odnose na transparentno izlistavanje objekta, pravnu i financijsku regulativu, iznajmljivač prilikom registracije pristaje na još neke uvjete. Tako ova najveća platforma za najam smještaja ima pravo ugasiti korisnički račun iznajmljivača u slučaju velikog broja negativnih recenzija. Uz to, bez računa mogu ostati i u slučaju gubitka “zvjezdica”, učestalih otkazivanja rezervacija, ali i lažnog oglašavanja. Prilikom ukidanja profila kompanija nije dužna dati obrazloženje svojih akcija, a korisnik je za to nema pravo tužiti ni tražiti obrazloženje.

S druge pak strane, oni koji ovu platformu koriste za pronalazak smještaja, ne znajući, pristaju na neke ipak rigoroznije uvjete. Primjerice, ako gost u apartmanu ostane nakon predviđenog termina za check out, Airbnb će mu na prijavu iznajmljivača naplatiti još jedan dan boravka.

Netflix

Dijele s drugima vaše podatke, ali ne odgovaraju za njihovu sigurnost

Baš kao i ostali, ova streaming-platforma prikuplja sve korisničke podatke, ali ih ne čuva samo za vlastite potrebe nego ih dijeli i s partnerima. Za razliku od većine aplikacija, Netflix svojim korisnicima ne garantira sigurnost podataka. Točnije, u slučaju hakerskih napada na njihove servere, kompanija se u potpunosti ograđuje od svake moguće krađe podataka, te ih se za takvo nešto ne može tužiti.

Glovo

Na zahtjev će obrisati vaše podatke, ali im za to trebaju dvije godine

Glovo će, kako stoji u “Uvjetima korištenja”, u realnom vremenu pratiti geolokaciju korisnika preko njegova pametnog telefona. Korisnik može odabrati, pišu, da Glovo ne zna njegovu geografsku lokaciju, ali nije navedeno kako će to utjecati na rad i upotrebu aplikacije. Sve podatke korisnika Glovo čuva na serverima Amazona (Amazon Web Services) smještenima u Irskoj, a korisnik može od Glova zatražiti brisanje svojih podataka. U tom će slučaju Glovo obustaviti obradu, ali će podatke zadržati na razdoblje od 24 mjeseca prije nego što ih izbriše.

Uber

Podatke o vama prikupljaju i s društvenih mreža

Slično kao i Glovo, aplikacija za taksi prijevoz Uber koristi se informacijom o lokaciji korisnika. Osim toga, prikupljaju i informacije o novčanim transakcijama, komunikaciji s vozačem te o pametnom telefonu korisnika (model, operativni sustav, postavke jezika).

Prikupljaju podatke o korisniku i preko trećih strana, tzv. demografske podatke s društvenih mreža koji služe za bolje targetiranje ponašanja korisnika. Europski korisnici, kako navode u “Uvjetima korištenja”, imaju pravo od Ubera zatražiti kopiju svih informacija koje je aplikacija o njima dosad prikupila tako da zahtjev pošalju mailom kojim natrag dobiju sve podatke navedene u Word dokumentu.

PayPal

Zaviruju u vaš imenik i popis kontakata

U njihovim “Uvjetima” stoji da prikupljaju osobne podatke korisnika te cijelu povijest njegovih transakcija.

Također, korisnici mobilne aplikacije PayPala mogu očekivati da će servis zaviriti u njihove imenike i popis kontakata. Budući da korisnik može preko liste kontakata slati i primati novac, objašnjavaju, to su podaci koje moraju prikupiti kako bi te transakcije funkcionirale. O korisniku će, također, informacije prikupljati od trećih strana, kao što su trgovci i banke. Stanovnici SAD-a korištenjem PayPala pristaju da se njihovi transakcijski podaci dijele s ostalim američkim financijskim kompanijama, a Europljani su iz toga isključeni.

Google

Imaju 6 gigabajta podataka o vama. I o svakom drugom korisniku

Prema nekim navodima, Google za svaku osobu, odnosno korisnika, čuva podatke koji otprilike zauzimaju šest gigabajta. Ekvivalent je to Wordova dokumenta s više od tri milijuna riječi. Čuva sve bookmarkse, e-mailove, dokumente Google Drivea, pretraživanja YouTubea, sve slike s pametnog telefona, sve što korisnik kupi preko interneta, lokaciju. To i ne skrivaju. Dostupno je tako preko Google Mapsa, opcijom Timeline, pregledati gdje je točno korisnik bio prije nekoliko dana, mjeseci ili prije deset godina. S obzirom na to da Google i pripadajuće aplikacije prikupljaju golemu količinu podataka, ne iznenađuje da za svakog korisnika imaju poseban profil za oglašavanje. Tako vjerojatno zna hoće li korisnik uskoro postati roditelj, je li konzervativnih ili liberalnih svjetonazora, vjeroispovijest, boluje li od depresije, treba li smršavjeti. Na osnovi svih tih agregiranih podataka kreira vrlo precizan oglašavački profil, stoji u novom broju Globusa.

RTL.hr

Izdvojeno


Reci što misliš!