AKTUALNO

KAretrovizor: Jugoturbinini autobusi s avionskim sjedištima za privlačenje inženjera iz Zagreba i vizije Švarče kao najljepšeg karlovačkog kvarta

KAretrovizor: Jugoturbinini autobusi s avionskim sjedištima za
privlačenje inženjera iz Zagreba i vizije Švarče kao najljepšeg
karlovačkog kvarta

Kako piše na stranici Virtualnog muzeja karlovačke industrije (VMKI), izdanka Gradskog muzeja Karlovac, Jugoturbina je bila najveće karlovačko poduzeće svih vremena. Osnovano je 1949. naredbom generalštaba Jugoslavenske armije, radi potreba ratne i trgovačke mornarice. Isprva je dio proizvodnje bio smješten uz Koranu u Karlovcu (uz slap na kojem je bio Prvi hrvatski mlin na čigre), a 1953. u potpunosti seli na desnu obalu Mrežnice, u novosagrađeni kompleks u Maloj Švarči. Prvo se zvala Tvornica turbina „Edvard Kardelj“, a u ime koje nosi do Domovinskog rata preimenovana je 1954. kad je uspjela i proizvesti svoje prve parne turbine po kojima je postala poznata u svijetu. Na vrhuncu razvoja zapošljavala je gotovo deset tisuća ljudi, imala pogone osim Karlovca u Ozlju, Slunju, Drvaru, Gostivaru i Negotinu, a predstavništva u Zagrebu, Rijeci, Splitu, Ljubljani, Sarajevu, Beogradu, Novom Sadu, Prištini, Skopju, Berlinu, Münchenu, Pragu, Varšavi, Moskvi, Torontu i Pjongjangu. Kao što se u tekstu Virtualnog muzeja karlovačke industrije navodi, Jugoturbina je imala velik utjecaj za razvoj Karlovca, dovoljno je reći da je za svoga postojanja od zarade izgradila preko 3500 stanova i kuća za svoje radnike. Ovaj put po fragmente memorije na ovaj radni kolektiv koji je uvelike diktirao tempo razvoja Karlovca u drugoj polovici 20. stoljeća, odlazimo daleko u prošlost, u 1954. kad je Jugoturbina bila relativno malo, ali ambiciozno poduzeće i kad se već uspjela nametnuti kao poželjno mjesto za rad ne samo Karlovčana nego i Zagrepčana.

„Kolektiv će uskoro zabilježiti svoj najveći uspjeh“, Karlovački tjednik, 22. siječnja 1954.

Sadržaj se nastavlja...

Upravo se čita

Još u starim prostorijama kraj Korane udareni su prvi temelji prvoj našoj tvornici parnih turbina. Mali kolektiv sa svega nekoliko ljudi razvijao se iz dana u dan u jedan veliki kolektiv, koji danas zauzima veliku ulogu u našoj zemlji. U ovoj provizornoj staroj tvornici počeli su se proizvoditi prvi dijelovi za izradu kompletnih parnih turbina. Pored toga proizveli su se i ostali artikli. Usporedo sa ovim radovima počela je izgradnja i nove tvornice, jer smo znali, da ovako zamašni radovi traže više prostora, odnosno jednu modernu i suvremenu tvornicu. Velika očekivanja su se ostvarila. Još nema ni nepunu godinu dana otkako je počela s radom nova tvornica parnih turbina, prva u našoj zemlji i na Balkanu. Od tog vremena nije dugo, ali tvornica je već do sada postigla značajne rezultate. Ne samo da se prešlo na proizvodnju parnih turbina, nego je tvornica iz mjeseca u mjesec proširivala svoju proizvodnju i na ostale artikle. Izrađen je veći broj Diesel-motora, strugova za metal i drugih novih proizvoda. Ali od svih tih uspjeha najveći je izrada parnih turbina. Još u toku ove godine naša će zemlja dobiti prve tri parne turbine. Bit će završena turbina od 12,5 megavata za termoelektranu Kostolac, jedna turbina od 4600 konjskih snaga za prekooceanski brod-tramper od 10.000 brutto registarskih tona za brodogradilište „3. Maj“ i jedna turbina od 2,5 megavata za potrebe željezare Nikšić…

Za nepunu godinu dana tvornica se znatno proširila. Zaposlio se već priličan broj stručnih i ostalih radnika, ali to još uvijek ne zadovoljava potrebe. Raznovrsna djelatnost na izradi parnih turbina i drugih proizvoda traži mnogo stručnih radnika, odnosno visokokvalificiranih, kao na primjer inženjera i tehničara dužom praksom. Iako tvornica ima moderno lijepo uređeno radničko naselje, koje prednjači u našoj republici, ipak se osjetilo da jedan broj visoko kvalificiranih stručnjaka ne želi preseliti u Karlovac. Zato je i kolektiv tražio pogodno rješenje. Nedavno su u Francuskoj kupljena dva luksuzna, moderna i brza autobusa, koji imaju avionska sjedala, grijanje, radio i zvučnike. Ovim autobusima tvornica će svakog dana prevoziti iz Zagreba u Karlovac visokokvalificirane stručnjake. Autobusi će stići u našu zemlju u idućem mjesecu. Već u mjesecu ožujku ove godine počet će na ovaj način saobraćati novi autobusi. Ova inicijativa tvornice bit će od velikog značenja.

Pored toga, što će se lakše doći do visokokvalificiranih radnika, tvornica će imati mogućnosti, da će se uz ove stručnjake moći zaposliti i oko 400 do 500 nekvalificirane i srednje kvalificirane radne snage do koje će se doći uglavnom u gradu Karlovcu i okolici. To će ujedno biti dvostruka pobjeda, jer Karlovac ima i onako veći broj privremeno nezaposlenih radnika. Svaki radnik ili stručnjak koji se zaposli u ovoj tvornici može biti zadovoljan, jer mu se pružaju sve prilike za što bolji i udobniji život. U velikom radničkom naselju na Švarči, koje danas broji oko 1000 stanovnika podignuti su lijepi stanovi u kojima se čovjek ugodno osjeća. Možda još to danas nema tako naročito veliko značenje, ali kroz kratko vrijeme, kada bude završena autostrada Zagreb-Rijeka i uspostavljen bolji saobraćaj s našim gradom, naselje će dobiti svoje pravo značenje, jer je to ujedno i novi dio Karlovca. Još u toku ove godine izgradit će se u naselju veći broj stanova. Do sada su već otvoreni hoteli, trgovine, ambulanta, pošta, a uskoro će biti izgrađena i nova tržnica i drugi objekti za što udobniji život stanovnika ovog malog, ali lijepog naselja. Također će se izgraditi i dom kulture, koji će imati sve prostorije za društvenu djelatnost. Možemo sigurno reći, da će kroz nekoliko godina Švarča biti najljepši dio našega grada.

Pripremio Tihomir Ivka

Izdvojeno


Reci što misliš!