KAportal SIGNALI NAD GRADOM, kolumna Tihomira Ivke: Raditi u Zagrebu, financirati uhljebljivanje u Karlovcu | Karlovački informativni web portal

SIGNALI NAD GRADOM, kolumna Tihomira Ivke: Raditi u Zagrebu, financirati uhljebljivanje u Karlovcu

Blizina metropole za mali grad kao što je Karlovac je istovremeno blagoslov i prokletstvo. Blagoslov jer je u Zagrebu lakše naći posao, prokletstvo jer je blizu velikog grada teže graditi jači vlastiti identitet, napose onaj kulturni.

Ovaj put nećemo se baviti ovim potonjim, već negativnom stranom sretne okolnosti što mnogi Karlovčani imaju priliku zarađivati za život u gradu gdje su plaće i poslovne prilike daleko najveće u zemlji. Iako je u europskim okvirima put na posao od 50-ak kilometara normalna stvar, u našim uvjetima stvari su malo kompliciranije. Naše su plaće male, kao i naknada za putne troškove, treba nu deset i više sati odsustva izvan mjesta stanovanja nešto i pojesti. Putovanje na posao u Zagreb je kod nas zbog tih okolnosti žrtva. Ali sila boga ne moli, stotine Karlovčana dnevno migrira prema Zagrebu jer nisu mogli naći posao u gradu gdje se posao u javnim službama uglavnom dobiva preko stranačke knjižice ili po vezi. Po babi i stričevima, kumstvu, prigradskim lobijima ili čemu već, nije bitno. A čujemo da ni u privatnom sektoru nije ništa bolje: po gradu kruži priča da više ni u HS produktu nije samo tako doći do posla, i tamo se lakše ulazi s pravom stranačkom knjižicom i po zavičajnom ključu. Nismo se daleko maknuli od komunizma, samo se sad komunizam i partija zovu drugim imenima.

Nije, doduše, kraj svijeta putovati svaki dan u Zagreb na posao, ali bio bi red da političke strukture koje vode ovaj grad olakšaju život stotinama što – zahvaljujući i planskoj stranačko-nepotističkoj politici zapošljavanja istih tih političkih struktura – moraju plaću zarađivati daleko od mjesta stanovanja. Ako ništa, ono jer poslije Rijeke i Zagreba i njima naplaćuju najviši prirez u zemlji i zato, da ironija bude veća, i ti ljudi posredno financiraju HDZ-ovu dugogodišnju karlovačku politiku uhljebljivanja podobnih.

A da im se može olakšati govori i svježi primjer potpisivanja ugovora između Uprave Hrvatskih željeznica i Zagrebačkog holdinga po kojem se cijena mjesečnih karata za prigradske linije vlakom smanjuju za čak 35 posto. Nema tu puno dileme, riječ je o predizbornom potezu, no zašto takve predizborne poteze koje idu direktno na korist radnom narodu ne povlači karlovačka gradska uprava?

Karlovčani što putuju na posao u Zagreb snalaze se na razne načine: trpaju se po četvoro u automobile i dijele trošak od po 20-ak kuna u jednom pravcu, putuju po punoj cijeni autobusima i vlakovima koji su u Europi standard putovanja na posao na udaljenije destinacije. Kod nas je i to malo kompliciranije. Kod nas se vlakovima voze najviše oni kojima se ne žuri, studenti i umirovljenici, radni čovjek se ne može kockati s nepouzdanošću HŽ-a; vlakovi kroz Karlovac za Zagreb su česti, ali redovito kasne na putu iz Rijeke, uključujući i one brze. Točni su samo vlakovi kojima je polazna stanica Duga Resa ili Karlovac. Takvih je samo dva na dan. Nema nikakve sumnje da bi putnička željeznička veza između Karlovca i Zagreba mogla i morala biti bolja, frekventnija i brža. Ali, za to treba truda, za to treba i političkog pritiska. Ne kažemo da karlovački gradonačelnik ima snagu ili volju zagrebačkog da samo tako dogovori 35 posto nižu mjesečnu kartu za vlak ili da iskamči od HŽ-a da uvede nove linije između dva grada. Ali mi od gradonačelnika koji je sebe znao pogurati do samog vrha HDZ-ove politike, očekujemo više. Da bar pokuša pogurati njihove interese kao što je znao svoje osobne. Koliko znamo, razgovora oko novih linija ili sniženja mjesečnih karata za vlak nije bilo. Koliko znamo, u Gradu ni ne znaju koliko im ljudi dnevno migrira u Zagreb zbog posla. Pouzdano pak znamo, da pored svih naručenih studija, od kojih su mnogo bile čisto rasipanje novca nizašto, nijedna nije bila na temu jačanja putničke komunikacije između Zagreba i Karlovca. A u njoj se krije mnogo prilika za Karlovac.

Brza, raznovrsna i jeftina prometna veza sa Zagrebom ne samo da bi olakšala život dnevnim migrantima, već bi povećala i atraktivnost Karlovca kao destinacije za život. Odnosno, porasla bi mogućnost doseljavanja što je od vitalne važnosti za grad koji se, paradoksalno, u demokraciji suočava s konstantnim rastom negativnog prirodnog prirasta. Kad je tome tako, zašto je karlovačka vlast toliko inertna prema gore iznesenim problemima? Osim što Karlovac u smislu vlasti kronično pati od krize upravljanja, bezidejnosti i neambicioznosti, moglo bi se uz zrno cinizma zaključiti da ih jednostavno nije briga. Naime, po svemu gore izrečenom, čovjek koji se u Karlovcu svako jutro diže da bi išao na posao u Zagreb (osim ako nije instaliran po političkoj liniji), se ionako ne uklapa u profil glasača HDZ-a. Čemu onda u HDZ-ovom svemiru trošiti vrijeme i energiju na njegove potrebe i interese?

  • 21 komentar

    1. Gradska vlast želi zadržati građane u gradu, želi im otežati odlazak iz grada dnevni i trajni. Spremni su izbušiti gume ljudima na autima samo da ih zadrže u gradu… :o)

    2. Ne treba ići u Zagreb. Čujem da Čistoća u Dugoj Resi zapošljava.

    3. Ivka, sve je rečeno. HDZ (a ni ostale budimo iskreni) ne interesiraju ni građani grada Karlovca, niti napredak grada u cjelini. Njih interesira ostanak na vlasti. To se postiže partijskim knjižicama i reguliranim zapošljavanjem. Normalnom čovjeku bilo bi čudno kako cijele obitelji rade u Zg, a sa druge strane, cijele su uhljebljene u gradskim i državnim firmama.
      Takav je život.
      Neka stoka sitnog zuba radi u Zg, a mi ćemo u gradskim i državnim firmama. A da, ima i nešto privatnika koje nisu uspjeli satrati nebuloznim zakonima i luđačkim inspekcijama. Ne ubrajam Alstom i HS….
      Sve dok se ne izađe na izbore i ne glasa za onoga tko će barem za sto godina donesti napredak.,,, Ovako 50 % birača glume nadpolitičke šprehe, oni ne izlaze na izbore, jer to nema smisla, nemaju za koga glasat, svi su isti…i bla, bla.
      Slijedećih 50 % glasa 25 % HDZ, 15 % SDP, 10 % svi ostali. Šta imamo na kraju? Da nam 25 onih koji izađu na glasanje definiraju vlast.
      Tako je i i na državnoj i na lokalnoj razini. Tako nam i treba. Ovo je ipak Balkan. Sjedimo i čekajmo novi rat. ne treba brinuti, već će naši mudri političari složiti nešto. Ili neće, jer je sve već pokradeno pa se može ispočetka…ko zna.
      Da zaključimo: što bi rekao budući župan, živjeli. Još 4 godine vlasti HDZ-a se smiješi. Još rotor dva i evo nas u 2020. godini. Koja je razlika od 1980? Dva rotora i propalo gospodarstvo. Ah da, prošao mi je život…. umoran srarac sam sad, mada izgledam mlad….
      Po tebi se ništa neće zvati? Hoće, hoće, Damire, doba propasti grada na 4 rijeke…

    4. Kako to i obično biva u životu;
      oni kojima je uhljebljivanje uvijek na vrh jezika u osami mole dragog Boga da i oni budu čim prije uhljebljeni !

    5. Pusta naklapanja…tekst bez neke težine. Trpanje u tekst nepouzdanost HŽ-a te HDZ,gradonačelnika i još neke ljude je neozbiljno i nema nikakvog smisla. Također spominjanje HS-a u ovakvom kontekstu je smiješno…pa to je privatna tvrtka sa cca 1200 zaposlenih i vlasnici imaju pravo zapošljavati koga hoće jer oni ih i plaćaju. Zar imamo u HS-u 1200 hadezovaca . E moj Ivka ovaj tvoj tekst izgleda kao da je sponzoriran . Daj budi otvoren, konkretan i neovisan kao pravi novinar pa reci što se to više očekuje od gradonačelnika. Ovakav tekst zauzima mjesto nekom kvalitetnom novinarskom uratku jer ovaj tvoj izgleda samo kao prosipavanje mržnje prema HDZ-u koji je sada kriv što HŽ ima zastarjelu prugu,prastare kompozicije i što se ljudi moraju voziti po četvoro do Zagreba u osobom vozilu ( a možda im je tako jeftinije jesi li pomislio i na to ). Uglavnom,malo više novinarstva bi trebalo biti po ovakvim portalima.

      • Jesi uopće pročitao tekst? Nije problem nepouzdanost HŽ-a, nego što masa ljudi radi u Zagrebu, a nije nikom napalo na pamet pokušat im to olakšat na neki način. Zagreb je sredio popust od 35% za prigradske linije. Što je najbolje, da im je stalo da malo mrdnu dupe mogli bi i u suradnji sa Zagrebom to napravit, jer iako daleko manja, postoji i određena brojka ljudi koji iz Zagreba i okolice putuju dnevno za Karlovac (prema prijatelju iz DZS-a negdje oko stotinjak – iz Karlovca prema Zagrebu dnevno putuje oko tisuću).
        Ajde, ovo za HS imaš donekle pravo, ali više u kontekstu da ga ne treba spominjati u niti jednom kontekstu, jer postojanje HS-a i Alstoma su najveći razlog što HDZ ništa ne radi (a za njih naravno nije zaslužan) nego zbog te dve firme Karlovac održava nekakav status quo i donekle kad je u pitanju zaposlenost dobro stoji u usporedbi s dosta gradova pa oni mogu deset godina sjedit i ne radit ništa, zato jer jednostavno nemaju muda počet radit nešto. Samo ta situacija nije rezultat politike, Karlovac zbog HS-a stoji relativno dobro, ali da se sutra HS odseli negdje bit ćemo najgori u državi osim možda Siska.

    6. Dragi Luksone, htio sam samo reći da kod nas bilo kakav problem , pa i onaj prijevoza putnika prema Zagrebu koristi se za politička prepucavanja…zar se nije mogao onda napisati tekst posvećen samo tome. S druge strane govorimo o prigradskim linijama (Bandić) ,a ne međugradskim koje imaju neku svoju drugu problematiku. Gledano broj putnika … pa jedno zagrebačko naselje ima stanovnika koliko i Karlovac tako da uvođenje nekih dodatnih linija treba financijski opravdati,a ne takve teze negativno koristiti u tekstu. Ja osobno sam proveo više od deset godina na putu u Zagreb i okolicu( sa raznim sredstvima prijevoza) pa mogu iz prve ruke o tome . Kada se ovaj naš novinar bude vozio vlakom ,a ne biciklom na posao,dat ću mu za pravo da razglaba o problemima dnevne migracije i kojem profilu glasača ja pripadam.

      • Ivka je radio u Zagrebu.

        • Bob Rock, i to četiri godine, uglavnom upravo vlakom. Znam o čemu pričam. Carolostadium, pročitaj malo pozornije, ja nisam rekao da bi HŽ na prvu pristao na promjenu voznog reda i popularnije cijene karata, ali to nikada nećemo ni saznati ako ih ne pitamo, zar ne? Stvar je u ambiciji i trudu da olakšaš ljudima koji osiguravaju plaću tebi kao gradonačelniku, bulumenti koju si pozapošljavao po stranačkoj liniji i bliskim interesnim skupinama koje se namiruju iz gradskog proračuna. Ovaj tvoj stav “to je nemoguće” kao da je napisao Jelić sam – to je sjajan izgovor za svaku bezidejnost, neambicioznost i inerciju naspram općeg društvenog, odnosno ovdje gradskog interesa. Zato i jesmo tu gdje jesmo – u deset godina s cca dvije milijarde kuna gradskog proračuna u Karlovcu od kapitalnih projekata svojom lovom uspjeli smo izgraditi čak dva vrtića. Smiješno postignuće u odnosu na jednu Boljkovćevu petoljetku polovicom 60-ih godina prošlog stoljeća se s manje para izgradilo pola Novog centra, sportska dvorana, tržnica…Ali, se zato u zadnjih deset godina priličan broj pouzdanika vlasti lijepo opernatio s lovom iz gradskog proračuna. Uostalom, to o čemu pišem u tekstu nije puko fantaziranje i teoretiziranje, to su konkretni planovi koje HŽ već dugo ima u ladicama. Logični planovi kakve primjenjuju normalne države gdje su željeznički prstenovi oko velikih gradova kičma prometa. Ako ne vjeruješ, čitaj: http://www.poslovni.hr/hrvatska/hz-planira-sagraditi-14-prstena-prigradske-mreze-diljem-hrvatske-9064

          • S obzirom da sam dnevni migrant već 17 godina mogu se složiti sa većim dijelom tesksta. U biti smo mi koji putujemo idealni business case za Karlovac jer nemamo posla u Karlovcu , a prirezom financiramo gradsku vlast. Što se tiče identiteta nisam siguran što si mislio pod kulturnim identitom. Rekao bih da tu i ima u zadnjih par godina pozitivnih zbivanja i istaknuo Zorin Dom kao svjetli primjer. Ono što nas najviše pati je gospodarstvo. Kada bi se povećao broj radnih mjesta u privatnom sektoru grad bi živnuo,ali ne vidim da ljudi koji su na vlasti uopće imaju osećaj za business i dovući neke nove strane investicije. Ako može Pisarovina otvoriti pogon sa par stpotina radnih mjesta pa valjda bi mogao i Karlovac nešto napraviti. Bez toga grad je osuđem na dugogodišnje životarenje i pad prirodnog prirasta. Ulaskom u EU i otvaranjem tržišta odljev mozgova se samo povećava. U principu to gradskoj vlasti i odgovora jer ostaju mediokriteti kojima je premija dobiti posao u Zelenilu, Inksasatoru .

    7. A ovom SIVOM (avisgrey) poručujem … pusti malo boje u svoj život i svoje rođake zovi stokom sitnog zuba ,a ne poštene ljude koji rade i muče se putujući.

      • Carolostadium, znam da ti nije lako. HDZ te plaća, treba to opravdati…
        Ne brini ti za mije nomenkalture. I ne izvrći teze sa bedastoćama. Svako normalan vidi u čemu je poanta ovog članka i svih komentatora. Ako ne vidiš ili si slijep ili si plaćenik.
        U svakom slučaju, sretno ti bilo. Vjerojatno imaš razloga za takav stav. Ili ti nema pomoći. Ali i takvi imaju pravo glasa, pa poveži ovo sa mojim komentarom, ako ne tražim previše.
        Petak je, imam pametnija posla nego se dopisivat sa dežurnim plaćenicima…..

    8. Sdp u Karlovcu postoji još samo u komentarima kaportala, ne znam, svi su negdje nestali, vjerojatno uhljebljeni. Navodno u hns-u.

    Odgovori