KAportal SIGNALI NAD GRADOM, kolumna Tihomira Ivke: Bili bi turističko središte, a nemamo ni plan ni infrastrukturu | Karlovački informativni web portal

SIGNALI NAD GRADOM, kolumna Tihomira Ivke: Bili bi turističko središte, a nemamo ni plan ni infrastrukturu

Karavana je prošla, a ovaj put nije čak nitko ni zalajao. Tjedan dana nakon što je Karlovac napokon postao dio sportske, a još više marketinške priče zvane Tour of Croatia, posebnog odjeka nema, pa bi se mogao steći dojam da je Karlovac domaćinstvom starta druge etape biciklističke utrke kroz Hrvatsku bacio par stotina tisuća proračunskog novca u vjetar. Tek da se – onako post festum – zabilježi, dojam u ovom slučaju vara.

Karlovac u 21. stoljeću mora naći načina da se pozicionira kao jaka kontinentalna turistička destinacija i napokon opredmeti svoje komparativne prednosti u koje prije svega ubrajamo bogom danu poziciju prometnog čvorišta i činjenicom da smo blagoslovljeni s četiri rijeke što vijugaju kroz pitomu i (uglavnom) nedirnutu prirodu. Mi možda i ne znamo koji potencijal imamo jer čiste rijeke za kupanje smatramo samorazumljivim, ali vjerujte, prosječnom turistu iz „stare“ Europe takve su stvari egzotika i voljni su dobro platiti da uživaju u njima. No, da bi došli u većem broju, moraju za početak znati da nedaleko od njihovih domova u velikim gradovima postoji tako nešto. Dakle, promocija je jedan od imperativa svake iole ambiciozne turističke sredine. A ako postoji idealan „kanal“ za jednu vrstu nenametljivog, prikrivenog nativnog reklamiranja je upravo Tour of Croatia. Slika s utrke ove godine išla je u rekordnih 187 zemalja svijeta, prije svega zahvaljujući globalno prisutnom Eurosportu, koji je uz direktne prijenose, svaku večer vrtio i sažetke, ali i osam nacionalnih televizija europskih država iz kojih nam i tradicionalno dolazi najviše turista. Tour Of Croatia, ruku na srce, nije posebno bitna utrka u sportskom smislu, jedno zgodno zagrijavanje za Giro de Italia, moglo bi se reći da je sportski sadržaj i u Eurosportovim prijenosima tek paravan za reklamiranje ljepota zemlje kroz koju prolazi. I napokon, u toj reklami za stotine milijuna potencijalnih gledatelja širom svijeta, prizorima sa zemlje i iz zraka, i Karlovac i njegova okolica s rijekama, gradinama, znamenitostima, Zvijezdom…, našli su svoje mjesto. Sjajna reklama i rekli bismo, pametno dugoročno ulaganje.

Ono što ohrabruje je i činjenica da nakon tri godine bezuspješnih pokušaja organizatora da uključe Karlovac u priču, nova garnitura gradske vlasti očito pokazuje višu razinu ambicioznosti, odnosno počinje ciljati više od notornih Dana piva i ideja kako će s tako zvanim brendiranjem učiniti Karlovac primamljivijim i prepozantljivijim odredištem. Ali…koliko god slike iz zraka u prijenosu Tour of Croatia izgledale impozantno, one iz blizine, sa zemlje iz samog grada, podsjećaju koliko smo daleko od oku ugodnog turističkog odredišta. Nema opravdanja da nam grad u starom centru izgleda tako oronulo. Imamo sjajnih točaka, kao što je Aquatika, ali nismo u stanju srediti ono najbanalnije, fasade, pokrpati krovove i zamijeniti oluke u strogom središtu grada. Prepreke u vidu neimaštine i nedodirljivosti privatnog vlasništva samo su bijedni izgovori za jalovu politiku kakva se na lokalnoj razini vodi duže od desetljeća.

Drugo, Karlovac ne može biti turistički grad „opće prakse“, mora se specijalizirati i pronaći sebi naprimjereniju nišu. Jednom davno, prije pedesetak godina, kad se planiralo dugoročno i ozbiljno i unatoč neimaštini gradilo na veliko, Karlovac je to imao. Privlačio je ciljano (uz Zagrepčane na Koranu), strane lovce i ribolovce i to ne samo ribama i srnama, već i najstarijim zanatom na svijetu. Takva su vremena bila, sve se radilo za famozne devize. Karlovac je tada imao plan, ali je imao i odgovarajuću infrastrukturu, veliki hotel koji je omogućavao organiziranje raznih kongresa i participiranje u velikim sportskim natjecanjima. Imao je i auto kamp na rubu grada. Danas nema ni jedno ni drugo i samo djelomično razlog tome leži u slabom interesu privatnih investitora. Veći je problem ponovno u indolenciji i neambicioznosti podkapacitiranih stranačkih lokalnih prvaka koji možda znaju kako disciplinirati ovce u svojim partijama, ali njihova ambicija o boljem i jačem Karlovcu zaustavljala se uglavnom na predizbornim lažima. Dakle, mi prvo moramo imati ideju koju „nišu“ želimo specijalizirati, je li to oprobana lovno-ribolovna priča ili je cikloturizam naša dugoročna turistička šansa. Kad govorimo o tome, na umu treba imati podatak da u Europi ima 60 milijuna aktivnih biciklista i da cikloturisti, više od ostalih koriste lokalnu trgovačku i ugostiteljsku ponudu, a dnevna potrošnja im je do 30 posto veća.

Sudjelovanje u marketinškoj priči Utrke kroz Hrvatsku ambiciozan je korak i dobro ulaganje, ali nužni su daljnji koraci. Karlovcu treba ubrzano poljepšavanje, trebaju mu smione ideje po pitanju jačanja turističke infrastrukture i akcijski planovi za njihovo brzo izvođenje. Dakako, velike ideje u konačnici koštaju, ali ne možemo se oteti dojmu da je novac u cijeloj priči najmanji problem.

  • 12 komentara

    1. Simpatičan članak iako ima dosta netočnih podataka u njemu…
      Iz pouzdanih izvora znam da je inicijator domaćinstva ove utrke županijska a ne gradska uprava (o čemu je i u ostalom dosta pisalo u medijima).
      U svakom slučaju odlična turistička razglednica je odaslana u cijeli svijet!

    2. Svaka čast za županiju! Gledao sam prijenos i snimke su stvarno izvrsne. Ako ce se nastaviti dugoročno ulagati na taj način svima će nam biti bolje.

    3. Generalno, u turističkom smislu, sve dobro rečeno, ali bez jakog gospodarstva nema niti sređenih fasada i oluka. Kontinent ne može živjeti samo do turizma. Lijepo je vidjeti uglancanu bolnicu i nove vrtiće. Dok će bolnica biti “popunjena” ,vrtići neće. Vrtići od šestotinjak kuna mjesečno se neće puniti sami od sebe, neće ih neće puniti niti fasada niti oluci, nego pune proizvodne hale.

    4. Pričamo o nekom ciklo turizmu (koji je BTW ogroman potencijal za naš grad i županiju), a kada pogledamo na web stranicama turističkih zajednica grada i županije, informacije su KATASTROFA. Ne znam tko se tamo bavi tim stvarima, ali očito nema pojma o načinu prezentacije tog sporta. Prošle godine su navodno dobili pola miljuna kuna za razvoj bicilizma, a koliko znam, napravili su 2-3 SERVISNE POSTAJE za bicikl. Pa šta oni misle da kada mi pukne guma, da ću gurati bicikl 20 km da napumpam gumu? Gdje su profili ruta, kilomteraža, vrste podloga,…..
      No, valjda će biti bolje jednog dana …

      • Činjenica da je nova županijska ekipa uspjela dogovoriti u jednoj godini ono što gradska nije uspjela u tri godine istovremeno veseli ali to je ujedno i poražavajuće za vladajuće strukture.
        Na svu sreću u županiji ima dosta politikom neopterećenih pojedinaca što daje nadu da će se stvari mijenjati na bolje.

    5. Ne televiziji središte grada izgleda bijedno. Kamera pojačava dojam oronulosti.

      • Pa baš ne, predivno je izgledalo i vidi se kakav bi mogao biti grad. Hvala Bogu na parkovima koji u proljeće to sve prekriju ali iz zraka se nije vidjela nikakva oronulost baš je izgledalo divno

    6. Grad nam je lijep ima prekrasne parkove i obrise grada, moramo se međusobno podržavati i podržavati manifestacije koje dolaze u Naš Grad da nam svima bude bolje i da nam i gospodarstvo krene u pozitivnom smjeru… Međusobno uvažavanje, poštivanje, podržavanje i pomaganje okrenulo bi cijelu situaciju u pozitivnijem smjeru…

      • Gospođo, naše mlade ljude muče egzistencijalni problemi…Držanje za ručice, tapšanje po ramenu i pjevanje pjesmica im neće pomoći da dobiju posao nakon faksa, ili napreduju pored stranački postavljenih kolega. zato i odlaze. pretpostavljam da ne shvaćate koliko je dubok problem baš te demografske skupine, kao i kakva im je perspektiva u Karlovcu. Neka par desetaka enuzijasta koji još imaju kolke-tolke uvjete egzistencije nastave raditi dobre stvari, što će sigurno i podići Karlovac do određene razine, ali za značajniju promjenu na bolje potrebne su puno dublje i ozbiljnije sustavne promjene koje trebaju krenuti odozgo.

    7. Želim biti ” turist ” u svom gradu ! Čini se da bi to trebao biti veći razlog da Karlovac bude onakav kakav bi i trebao biti, a ne mi koji tu živimo. Tako nije razmišljao Vrbanić i ini kojima ja ovaj grad bio i njihov dom. Bili su to ljudi koji u Karlovcu nisu bili podstanari kao pridošli gradonačelnici.
      Želim uređeni šanac ispod Radićeve, a ne baruštinu, želim uređen bastion Sv. Josipa, želim nove, funkcionalne kante uz šetnice, želim tople radijatore zimi, želim novi park u Novom centru, želim tisuću malih stvari koje nam ispunjavaju i čine ljepšim svaki dan proveden u Karlovcu.
      Želim gradonačelnika koji pršti energijom, motivacijom, voljom i željom da stvar mijenja nabolje zbog svih nas.
      A turisti ? Doći će. Kad otkriju da je ovo grad sretnih ljudi.

    8. Sjajna promocija za turizam u Karlovačkoj županiji! Bravo, svaka čast za novu županijsku upravu koja je očito projektno orijentirana.

    Odgovori