KOLUMNE / SIGNALI NAD GRADOM

SIGNALI NAD GRADOM, kolumna Tihomira Ivke: Bili bi turističko središte, a nemamo ni plan ni infrastrukturu

SIGNALI NAD GRADOM, kolumna Tihomira Ivke: Bili bi turističko
središte, a nemamo ni plan ni infrastrukturu

Karavana je prošla, a ovaj put nije čak nitko ni zalajao. Tjedan dana nakon što je Karlovac napokon postao dio sportske, a još više marketinške priče zvane Tour of Croatia, posebnog odjeka nema, pa bi se mogao steći dojam da je Karlovac domaćinstvom starta druge etape biciklističke utrke kroz Hrvatsku bacio par stotina tisuća proračunskog novca u vjetar. Tek da se - onako post festum - zabilježi, dojam u ovom slučaju vara.

Karlovac u 21. stoljeću mora naći načina da se pozicionira kao jaka kontinentalna turistička destinacija i napokon opredmeti svoje komparativne prednosti u koje prije svega ubrajamo bogom danu poziciju prometnog čvorišta i činjenicom da smo blagoslovljeni s četiri rijeke što vijugaju kroz pitomu i (uglavnom) nedirnutu prirodu. Mi možda i ne znamo koji potencijal imamo jer čiste rijeke za kupanje smatramo samorazumljivim, ali vjerujte, prosječnom turistu iz „stare“ Europe takve su stvari egzotika i voljni su dobro platiti da uživaju u njima. No, da bi došli u većem broju, moraju za početak znati da nedaleko od njihovih domova u velikim gradovima postoji tako nešto. Dakle, promocija je jedan od imperativa svake iole ambiciozne turističke sredine. A ako postoji idealan „kanal“ za jednu vrstu nenametljivog, prikrivenog nativnog reklamiranja je upravo Tour of Croatia. Slika s utrke ove godine išla je u rekordnih 187 zemalja svijeta, prije svega zahvaljujući globalno prisutnom Eurosportu, koji je uz direktne prijenose, svaku večer vrtio i sažetke, ali i osam nacionalnih televizija europskih država iz kojih nam i tradicionalno dolazi najviše turista. Tour Of Croatia, ruku na srce, nije posebno bitna utrka u sportskom smislu, jedno zgodno zagrijavanje za Giro de Italia, moglo bi se reći da je sportski sadržaj i u Eurosportovim prijenosima tek paravan za reklamiranje ljepota zemlje kroz koju prolazi. I napokon, u toj reklami za stotine milijuna potencijalnih gledatelja širom svijeta, prizorima sa zemlje i iz zraka, i Karlovac i njegova okolica s rijekama, gradinama, znamenitostima, Zvijezdom..., našli su svoje mjesto. Sjajna reklama i rekli bismo, pametno dugoročno ulaganje.

Sadržaj se nastavlja...

Upravo se čita

Ono što ohrabruje je i činjenica da nakon tri godine bezuspješnih pokušaja organizatora da uključe Karlovac u priču, nova garnitura gradske vlasti očito pokazuje višu razinu ambicioznosti, odnosno počinje ciljati više od notornih Dana piva i ideja kako će s tako zvanim brendiranjem učiniti Karlovac primamljivijim i prepozantljivijim odredištem. Ali...koliko god slike iz zraka u prijenosu Tour of Croatia izgledale impozantno, one iz blizine, sa zemlje iz samog grada, podsjećaju koliko smo daleko od oku ugodnog turističkog odredišta. Nema opravdanja da nam grad u starom centru izgleda tako oronulo. Imamo sjajnih točaka, kao što je Aquatika, ali nismo u stanju srediti ono najbanalnije, fasade, pokrpati krovove i zamijeniti oluke u strogom središtu grada. Prepreke u vidu neimaštine i nedodirljivosti privatnog vlasništva samo su bijedni izgovori za jalovu politiku kakva se na lokalnoj razini vodi duže od desetljeća.

Drugo, Karlovac ne može biti turistički grad „opće prakse“, mora se specijalizirati i pronaći sebi naprimjereniju nišu. Jednom davno, prije pedesetak godina, kad se planiralo dugoročno i ozbiljno i unatoč neimaštini gradilo na veliko, Karlovac je to imao. Privlačio je ciljano (uz Zagrepčane na Koranu), strane lovce i ribolovce i to ne samo ribama i srnama, već i najstarijim zanatom na svijetu. Takva su vremena bila, sve se radilo za famozne devize. Karlovac je tada imao plan, ali je imao i odgovarajuću infrastrukturu, veliki hotel koji je omogućavao organiziranje raznih kongresa i participiranje u velikim sportskim natjecanjima. Imao je i auto kamp na rubu grada. Danas nema ni jedno ni drugo i samo djelomično razlog tome leži u slabom interesu privatnih investitora. Veći je problem ponovno u indolenciji i neambicioznosti podkapacitiranih stranačkih lokalnih prvaka koji možda znaju kako disciplinirati ovce u svojim partijama, ali njihova ambicija o boljem i jačem Karlovcu zaustavljala se uglavnom na predizbornim lažima. Dakle, mi prvo moramo imati ideju koju „nišu“ želimo specijalizirati, je li to oprobana lovno-ribolovna priča ili je cikloturizam naša dugoročna turistička šansa. Kad govorimo o tome, na umu treba imati podatak da u Europi ima 60 milijuna aktivnih biciklista i da cikloturisti, više od ostalih koriste lokalnu trgovačku i ugostiteljsku ponudu, a dnevna potrošnja im je do 30 posto veća.

Sudjelovanje u marketinškoj priči Utrke kroz Hrvatsku ambiciozan je korak i dobro ulaganje, ali nužni su daljnji koraci. Karlovcu treba ubrzano poljepšavanje, trebaju mu smione ideje po pitanju jačanja turističke infrastrukture i akcijski planovi za njihovo brzo izvođenje. Dakako, velike ideje u konačnici koštaju, ali ne možemo se oteti dojmu da je novac u cijeloj priči najmanji problem.

Izdvojeno


Reci što misliš!