KAportal KAretrovizor: Auto Hrvatska, prva zgrada u Novom centru bila je i rješenje za Galeriju slika „Vjekoslav Karas“, ali ta simbioza nije potrajala | Karlovački informativni web portal

KAretrovizor: Auto Hrvatska, prva zgrada u Novom centru bila je i rješenje za Galeriju slika „Vjekoslav Karas“, ali ta simbioza nije potrajala

foto KAfotka.net

Zanimljiva je povijest karlovačke Galerije slika „Vjekoslav Karas“. Osnovana nedugo nakon oslobođenja od njemačkih okupatora i domaćih izdajnika, bila je prva nova galerija slika u tadašnjoj FNR Jugoslaviji. No, nakon otvorenja u neuvjetnim prostorijama u Kurelčevoj ulici selila u Glazbenu školu i nazad, da bi početkom 60-ih godina doslovno postala beskućnik zajedno s fundusom od tristotinjak djela među kojima su najvrjednija bila, dakako, ona Karasova, točnije njih pet. U šezdesetima je, dakle, bilo urgentno kulturno karlovačko pitanje kuda s galerijom i slikama. Za razliku od knjižnice, koja je u to doba također kuburila s prostorom, rješenje za galeriju pronađeno je relativno brzo. I mora se priznati, bilo je prilično originalno.

Kad je odlučeno da će se preko pruge Zagreb-Rijeka graditi novi Karlovac, prva zgrada koja je tamo niknula bila je moderna i prostrana katnica Auto Hrvatske po zamisli karlovačkog arhitekta Želimira Žagara. U prizemlju su se prodavali Zastavini „fićeki“, a na katu betonsko-staklene zgrade svoje mjesto pod suncem pronašla je galerija slika. Iako su na otvorenju poznati hrvatski kulturni radnici laskali su domaćinima „kako su po mnogočemu pretekli Zagreb“, i to na početku izgledalo kao potencijalno trajna simbioza, idila nije potrajala. Pod betonskom „dekom“, bez odgovarajuće klimatizacije prostor iznad auto-salona pokazao se kao prevelik izazov i za slike i za potencijalne posjetitelje. Auto-Hrvatska ne samo da nije imala trajnu sreću s galerijom slika, prva zgrada u Novom centru prva je i stradala u Domovinskom ratu, izgorjela je 1991. pod udarom granata srpskih pobunjenika i odnarođene JNA i jedna je od rijetkih u ratu stradalih zgrada koja nije obnavljana već jednostavno srušena da bi napravila mjesta za novu poslovnu zgradu uz gradsku tržnicu.

Novo i – rekli bismo – vječno rješenje za galeriju slika pronađeno je u gradnji nove specijalizirane zgrade u Novom centru sazidane u manje od godinu dana. S obzirom da je zgrada građena za čuvanje i izlaganje, izazova za slike više nema, ali za s obzirom na skromni broj karata koji se u zadnje vrijeme na ulazu u galeriju prodaje i programsku tišinu, čini se da se potencijalni posjetitelji i dalje suočavaju s velikim izazovima.

  • „Slike propadaju“, Karlovački tjednik, 31. srpnja 1969.

    Karlovačka galerija slika „Vjekoslav Karas« u zgradi Auto-Hrvatske zjapila je dosada prazna. Tek ovog tjedna radnici Gradskog muzeja počeli su postavljati slike iz stalne fundacije Galerije na panoe. I taj posao radi se s negodovanjem. Zbog čega je galerija ljeti prazna i zašto se ne vole stavljati slike u taj prostor koji je u Karlovcu prije nekoliko godina s oduševljenjem dočekan?

    Razlog leži u velikoj toplini koja ovih dana vlada prostorom Galerije slika. Zgrada u kojoj je smještena galerija i prodavaonica Auto-Hrvatske nema nikakve klimatizacije i toplina je nesnosna. Takva temperatura nimalo ne odgovara slikama i već dosada je zapaženo propadanje vrijednih slika koje su smještene u jednoj maloj sobici Galerije slika. Kada se slike postave na panoe uništavanje je još veće. Galerija slika je ove godine dobila 2 milijuna starih dinara za uređenje ventilacije, ali to nije dovoljno ni za dobre ventilatore. Za kompletnu klimatizaciju sadašnjeg prostora trebalo bi prema riječima stručnjaka 20 milijuna starih dinara.

    Eto to je razlog zašto radnici Gradskog muzeja s nećkanjem otvaraju stalnu postavu slika. Da se vodilo više računa o ovom propustu prije, sadašnja situacija sigurno ne bi bila ovakva. U najgorem slučaju do danas bi oko zgrade naraslo i drveće koje se moglo zasaditi da pravi barem hladovinu. Naša posla!

    Pripremio Tihomir Ivka

  • Odgovori