KAportal KAretrovizor: Od 1865. kad je u Karlovac stigao prvi vlak, povijest željeznice je povijest kaskanja za vremenom | Karlovački informativni web portal

KAretrovizor: Od 1865. kad je u Karlovac stigao prvi vlak, povijest željeznice je povijest kaskanja za vremenom

foto KAfotka.net

Prvi vlak iz Zagreba za Karlovac stigao je 1. lipnja 1865. godine, prvi pak vlak iz Karlovca prema Rijeci krenuo je točno u podne 23. listopada 1873. nakon petogodišnje gradnje 176 kilometara pruge od Karlovca do Rijeke. U to doba, dok je Hrvatska stenjala pod tuđinskom čizmom imali smo moderne pruge i vlakove, u to vrijeme bili su zadnja riječ tehnike. Kako su godine odmicale, a mi sve više preuzimali brigu sami o sebi, tako smo sve više zaostajali po pitanju željeznice (da bar samo po tom pitanju) za naprednim svijetom. Karlovac se voli kititi epitetom prometnog čvorišta, tepati si kako je poveznica između kontinentalne i primorske Hrvatske, ali u stvarnosti to je samo prazna floskula.

Vijaduktom iznad drežničkog polja Karlovac je jednostavno zaobiđen, tek je jedna od točaka koja ima izlaz na autoput za more s kojeg i sve manje autobusa silazi na karlovački kolodvor. O željeznici da ne pričamo. Krasni kolodvor što nam ga je Austro-Ugarska ostavila u nasljeđe danas je zapuštena i tmurna građevina, a pruga koja bi u svim normalnim državama pulsirala od putničkog i teretnog prometa, iskorištena je minimalno. Modernizacija je riječ koja je u rječniku Hrvatske željeznice napisana vrlo malim slovima. Jedan od primjera je i crtica iz karlovačkih novina gdje doznajemo da su 65 godina stare parne lokomotive još bile u uporabi. Četrdesetak godina kasnije u pogonu su i lokomotive i vagoni uvedeni u promet u to doba.

Povijest HŽ-a je povijest kaskanja za vremenom, a to je za tvrtku čiji je središnji posao prijevoz putnika i roba poražavajuće, bez obzira mislilo se na tu kašnjenje vlakova ili kašnjenje u modernizaciji. Desetljeća guranja glave u pijesak, izbjegavanje permanentnog obnavljanja infrastrukture i voznog parka, praćena kašnjenjem i nekomforom, dovele su HŽ na loš glas. Ima nešto novih vlakova i da su svi takvi, tisuće karlovačkih dnevnih migranata sigurno bi biralo vlak kao prvo prijevozno sredstvo. Dok se to ne promijeni, u starim vagonima u kojima je ljeti pakleno vruće, po zimi ili prevruće ili prehladno, voziti samo oni koji imaju povlasticu i ne žuri im se. Dakle, školarci i penzioneri.

  • Parnjače (još uvijek) nisu za bacanje, Karlovački tjednik, 24. srpnja 1980.

    Karlovac je oduvijek bio sjecište puteva, pa je zbog toga specifična i namjena karlovačke Radne jedinice OOUR-a Vuča vlakova.

    U njoj susrećemo sve vrste vlakova i lokomotiva. Pored modernih električnih i dizel lokomotiva još uvijek se mogu vidjeti i parne kako voze na redovitim linijama. Zanimljivo je spomenuti da su te lokomotive iz 1916. godine i da su dugi niz godina vjerno služile uz veće ili manje popravke.

    Za sada ih u Karlovcu ima sedam, u voznom stanju ih je pet, dok su dvije na popravku.

    Pripremio Tihomir Ivka

  • 15 komentara

    1. Kaj se tiče željeznice sve što se kaže može bit jedino preblago. HŽ – disconnecting people. Užas jedan, a volim vlakove inače.

      Ali ne kužim inzistiranje na ovoj opasci o autobusima, to se pretvara u nekakav urbani mit i vas par uporno negira činjenice (Petračić npr. isto). U smjeru Zagreb – Karlovac dnevno prometuje 45 autobusa! U smjeru Karlovac – Zagreb: 42. Ono, nije da ih je 15 pa da sad sporimo jel to malo ili ipak treba više. Faking 45 autobusa dnevno.
      Za Rijeku idu dnevno 22 autobusa, a iz Rijeke dolazi 17.

      Ovo čak nije ni rant, nego zaista ne kužim koliko bi tu autobusa trebalo ić? Danas kada daleko veći broj ljudi ima i svoje automobile. Ooooh, aaaargh, prokletstvo, kakve loše veze, moram čekat 11 minuta za novi bus! 😀

      Ono, po svoj prilici (osim u 3 ujutro što je i normalno) u kojem god trenutku dođeš na kolodvor tamo će u roku od najviše par minuta bit neki bus za Zagreb, a nećeš se načekat ni za bus za Rijeku.

      Za dalje udaljenosti ima nešto manje buseva, ali opet – sasvim normalno. Pitanje ponude i potražnje. Za Split i Zadar idu po četiri busa dnevno. A koliko Karlovčana ide dnevno u Split i Zadar? Pa još busom.

      Taj dio za buseve mi fakat nije jasan, stvara se nekakav mit koji uopće ne stoji i baš se uporno ignorira stvarnost 😛

      • Gle njega… iz Splita brzom cestom u Karlovac dnevno slovom i brojkom dolaze 2 autobusa !!! a u isto vrijeme autocestom prođe ih više od 40 !!!
        Zašto je karta od Rijeke do Karlovca skuplja nego do Zagreba ?
        Isto vrijedi i za kartu iz Splita .
        To govori da smo prometno izolirani a skretanje u Karlovcu kod prijevoznika tretira se kao trošak.
        Da imamo autobusni na autocesti tek onda bi bili izuzetno dobro povezani sa cijelom Hrvatskom, ali i šire.
        Tada bismo bili prisiljeni uvesti još bar jednu kvalitetnu gradsku liniju osim one prema bolnici.

        • Super kak ignoriraš broj autobusa za Zagreb i Rijeku 🙂

          A koliko bi trebalo autobusa iz Splita ić DNEVNO za Karlovac? 16? Zašto? Uz to, prema AKZ-u, dnevno iz Zagreba za Split idu 24 autobusa, iz Karlovca za Split 4. Sad ajmo uzet u obzir koliko ono Zagreb ima stanovnika, a koliko Karlovac? Ne mislim ovo loše, ali fascinantno mi je kada ljudi jednostavno ignoriraju činjenice poput veličine Zagreba. To ne znači da moramo imat nekakav kompleks prema Zagrebu, ali u ovakvim stvarima koje su stvar čiste potražnje vezano uz brojke to je najbitnija činjenica. Zagreb ima 800.000 stanovnika, Karlovac ima 50.000 stanovnika. Omjer buseva je zapravo u korist Karlovca. I to debelo. Linija Zagreb-Split opslužuje 800.000 ljudi, linija Karlovac-Split 50.000, zbilja mi nije jasno zašto je to tako teško skužit 🙂

          Ovo za Rijeku ti nije točno. U puno toga se ti i ja slažemo, ali u tih par stvari imaš neke paušalne poluinformacije i baš ih se tvrdoglavo držiš. Evo na ovom linku možeš vidjeti cijene: https://www.autotrans.hr/hr-hr/odabir-polaska, najskuplja cijena linije Rijeka-Karlovac je 79 kuna, najjeftinija 66 kuna. Najjeftinija cijena Rijeka-Zagreb je 74 kune, najskuplja 118, a većina cijena je 90-100 kuna. A i tu itekako imaju ulogu potrebe i veličina gradova, a ne nekakva “prometna izoliranost” – i opet, 17 buseva iz Rijeke dnevno dođe u Karlovac. Više nego jedan svakog sata. Iz kojeg razloga bi ih dolazilo više? Da ti i ja gledamo autobuse i mašemo im? 🙂

          Treba ponekad bit i realan, kao što rekoh, u puno toga se slažemo, čak i ponegdje gdje pretjeruješ mi se sviđa taj način gledanja na stvar i ambicioznost, ali isto tako ima par stvarčica u kojima debelo pretjeruješ i jednostavno nije realno, a ovo je jedna od tih. Ako se izuzme mrklo doba noći za Zagreb idu 2-4 busa u svakom satu i isto toliko ih dolazi, za Rijeku idu 1-2 u svakom satu i isto toliko ih dolazi. Pa koliko bi ih trebalo? Za Split ide šest puta manje buseva nego iz 16 puta mnogoljudnijeg Zagreba. Mislim, ja sam najveći lokalpatriot na svijetu, ali prilično mi je jasno i normalno da iz Zagreba ide više buseva za Split nego iz Karlovca. I obratno.

          Nema tu nikakve drame, niti “značaja”, niti “izoliranosti”, nije sve uvijek crno. Jednostavno i bistro ko dan – za 800.000 ljudi treba više buseva nego za 50.000 ljudi. Ne 2-3 busa više nego puno više.

          • Dakle, imam osobnih iskustava kako iz Splita doći u Karlovac autobusom a da ne moram 12 sati čekati na autobusnom u Splitu ili se 8 sati voziti starom cestom sa stajanjem u svakom selu, onda je bolje otići do Zagreba i vratiti se u Karlovac…
            Kad putujem prema Rijeci ili Splitu, onda gledam da autobus ide autocestom jer je tako najbrže i to je za mene najbitniji element, bitniji od cijene.
            Kad razmišljam o Karlovcu ne razmišljam o minimumima i prosjecima, ali niti o “bjesnoći”, grad Karlovac jednostavno uopće ne iskorištava svoj položaj niti blizinu Zagreba koliko bi mogao nego sve teče prema nekakvim slučajnostima.
            Taj prometni položaj da je iskorišten sa autobusnim na autocesti, dvotračnom prugom do Zagreba, brzim, čestim i jeftinim vezama, Karlovac bi postao poželjno mjesto za život i rad u Zagrebu a time i dobio jako nedostajućih 25.000-30.000 nedostajućih radno aktivnih stanovnika koji bi pokrenuli cijelu gradsku ekonomiju i povećali standard života bez kune uložene u vlastiti razvoj.
            Ako budemo sve gledali u usporedbi sa lošijima, uvijek ćemo biti zadovoljni jer još uvijek nismo najgori a to svakako nije u sklopu mog mentaliteta, a isto tako mislim da to nije dobro i ne vodi prema cilju razvoja grada Karlovca kao nadprosječnog hrvatskog grada.

            • Ovo s “lošijima” ti je nekakva bezvezna mantra, jer ovdje to nitko nije spomenuo niti ima veze s ičim. Brojke su jasne. Povezanost autobusima je dobra.
              Jednako kako je gradski prijevoz užasan, a povezanost vlakovima loša (tj. isto užasna uzevši u obzir kašnjenja).

              Sad, to da si svakako u pravu da je to nekakva “slučajnost”, a ne promišljeni plan gradske uprave zbog kojeg toliko i toliko autobusa stoji u Karlovcu, to je druga stvar. Ali je činjenica da autobusa ima i da ih ima puno za gradove kojima Karlovac na ovaj ili onaj način gravitira. Nema tu boljih i lošijih, nije Zagreb “bolji” zato jer ima 800.000 stanovnika, ali je čista logika da tih 800.000 ljudi treba puno više buseva za Split nego nas 50.000.

              Za ovo s dvotračnom prugom rekoh već prije da mi je odlična ideja, samo tu se pak bojim da to nije stvar koju može rješavati Karlovac (ili Karlovac i Zagreb). A orijentacija naše drage države nažalost nije ovo što govoriš već daljnja centralizacija svega u Zagrebu.

    2. Problem je u tome što vlak prometuje jednakom brzinom kao prije 100 godina.
      U Teslinoj biografiji navodi se da je Tesla putovao vlakom iz Beograda do Budimpešte isto toliko koliko i danas putuje vlak na istoj liniji i istoj prugi.

    3. Hajde mladiću priznaj nam kada si zadnji puta putovao vlakom ??
      A tek onda pogledavaj u retrovizor.

    4. Pa dobro ako ćemo baš cijepidlačit vlak 520 ima vozno vrijeme 36 minuta a 522, 39 minuta, također vlakovi 521, 523 i 821 (Zg – Ka) imaju vrijeme 36 i 38 minuta i prilično su točni, što znam iz osobnog iskustva a to se može provjeriti i na mapperu HŽ-a !
      Ali mi Hrvati smo takvi da volimo sami sebi pljuvati u usta i to je na ovom portalu skoro pa pravilo !
      Da, i ja vjerujem da dolazi definitivno bolje vrijeme za željeznicu, jer zahvaljujući eu novcima i novcima iz potrošenog goriva konačno se počelo nešto ozbiljno raditi na željeznici. Teretni promet je liberaliziran prije nekoliko godina i od tada stalno je u porastu i pozitivnom poslovanju a uskoro ide i putnički promet u liberalizaciju pa se i tu očekuje značajniji napredak…
      Što se tiče prošlih vremena ja se recimo osobno često sjetim Poljoprivrednih zadruga kojih je u našim krajevima bilo poprilično, puno su značile ne samo za selo i ljude koji su se bavili obradom zemlje nego i za širu zajednicu.
      Isto tako često se sjetim ljudi, direktora, upravitelja koji su iste te zadruge uništili ili ih jednostavno prodali ne polažući nikom računa – e njima se često sjetim bliže i daljnje rodbine !!

      • Kad već cjepidlačiš, tvoj 520 trenutno kasni 18 minuta prema HŽPP planeru 🙂
        Inače do prije 4 godine sam redovno koristio vlak za putovanje na posao u ZG i onda odustao, jer za svakodnevno putovanje stvarno treba imati živaca. Dovoljno je samo usporediti broj parkiranih automobila na kolodvoru da se vidi koliko ljudi je odustalo od putovanja vlakom, prije par godina iza 6:30 nije bilo mjesta za parking, sad ga ima koliko hoćeš.
        nije samo problem u modernizaciji, već i ljudima koji rade za nju, počevši od npr. konduktera koji se ponašaju kao da nemaju veze s firmom kojom rade i na sve nonšalantno odgovaraju ja vam tu nemogu ništa pomoći ili ne znam.

        • HŽ je živi užas, ali djelomično si i ti u krivu. Naime, na relaciji KA-ZG i ZG-KA (dakle kad je vlak već jednom u Karlovcu ili Zagrebu) vrlo rijetko ima kašnjenja, gotovo nikad. Ta se pruga još koliko-toliko drži. Problem je što vlak već do Karlovca kasni 15-30 minuta u pravilu.

    5. Nema ništa ljepše kad brzi vlak za Zagreb zakasni 30 minuta pa onda dođe kondukter i mrtav – hladan ti naplati kartu za brzi. Moje dugogodišnje iskustvo iz apsolutno prve ruke, govori da brzi vlak u 8.50 kasni u 50 posto slučajeva. Isti vlak koji se vraća popodne iz Osijeka za ZG, Karlovac i Rijeku, kasni tek u 5-10 posto slučajeva. Vlakovi odlično prometuju zimi jer onda nema radova na pruzi, no kad se zalede električni vodovi niti ne voze, vozi svaki treći ili kašnjenje iznosi kao jednom – 240 minuta.
      Tri puta sam zaglavio usred polja pokrivenog snijegom zbog pokvarene lokomotive kojoj treba dva do tri sata da bude odvučena s pruge. Kad imam striktno vrijeme sastanka u ZG, nikad ne idem vlakom.
      Željeznica nam je u groznom stanju.

    Odgovori