KOLUMNE / 7 DANA NA 4 RIJEKE

7 DANA NA 4 RIJEKE: Znamo kako je kod nas, pogledajte kako se sport financira u drugim zemljama EU

7 DANA NA 4 RIJEKE: Znamo kako je kod nas, pogledajte kako se sport
financira u drugim zemljama EU

U prošlotjednoj kolumni objavili smo u cijelosti analizu koju je o izdvajanjima za sport i rekreaciju u hrvatskim gradovima napravila stručna ekipa portala www.gradonacelnik.hr. Iz te je analize vidljivo bilo da iz proračuna za sport i rekreaciju u 2017. godini Grad Karlovac izdvaja tek 2,8 posto ili 7,0 milijuna kuna i po tome je nažalost pri dnu gradova u Hrvatskoj. Karlovačka županija iz proračuna za sport izdvaja 2,06 posto sredstava ili 1.250 tisuća kuna te je kao i glavni grad županije neslavno pri dnu u „svojoj konkurenciji“.

Institut za javne financije je u temi Financiranje sporta u Republici Hrvatskoj objavio nedavno usporedni prikaz financiranja sporta u zemljama Europske unije kojega je za prigodnu konferenciju na tu temu sačinila glavna tajnica Riječkog sportskog saveza Verica Mance.

Sadržaj se nastavlja...

Upravo se čita

Navodi da nema većih razlika između Hrvatske i drugih zemalja vezano uz financiranje amaterskog sporta, a odredbe vijeća EU o financiranju u pravilu profesionalnih klubova sukladne su zakonskoj regulativi agencije za zaštitu tržišnog natjecanja. Također, kaže se da dio zemalja nema Zakon o sportu, te po ustrojstvo, sport ovisi neovisno od zemlje do zemlje. Naglašeno je, međutim, da u većem broju zemalja gdje je BDP visok sport u velikoj mjeri ovisi o volonterskom radu.

U nastavku prikazujemo teme koje su prevladavale na Konferenciji lokalnog sporta - Financiranje sporta u zemljama EU. (Izvor www.hoo.hr)

Struktura analize sustava financiranja sporta u EU:

- 50% domaćinstva - 24% lokalne vlasti - 14% gospodarstvo - 12% državni proračun

Modeli financiranja sporta u EU:

Model 1 - Koristi se u sjevernoj i zapadnoj Europi, izuzev Francuske i VB, gdje postoji visoka stopa izdvajanja za sport iz domaćinstva i privatnog odnosno javnog sektora. - Veliki doprinos volonterskog rada - Veliki broj članova

Model 2 - Mediteranski model obuhvaća zemlje s nižom razinom javnih izdvajanja - Nedostatna kultura o koristima od sporta - Manja pažnja prosvjećuje se volonterskom radu - Spori razvoj javno-privatnog partnerstva

Model 3 - Naziva se još i duginim modelom “Rainbow model” - Obuhvaća nekoliko država u kojima se postojeća sportska infrastruktura 1990 godine urušila - Nisko zanimanje za rekreativni sport - Doprinos kućanstva nizak kao i volonterski rad - Nizak udio javnog sektora

Model 4 - Naziva se još i duginim modelom BCP - Donekle je sličan modelu 3 s jednom velikom razlikom, naime udio prihoda o naknada za lutrije, klađenje i kockanje je vrlo visok

Za one koji žele znati više autorica predlaže da pogledaju studiju o financiranju amaterskog sportu u EU “Study on the funding of grassroots sports in the EU 2011” koja sadržava detaljne podatke za svaku državu članicu EU uključujući i podatke o profesionalnom sportu.

PRIMJERI

Bugarska – financiranje sporta na lokalnoj razini u potpunosti je povezano s razvojem turizma ruralnih područja /biciklističke staze, planinarski objekti, skijališta..

Cipar – s najvećim udjelom u javnom financiranju sudjeluje središnja vlast, lokalne vlasti nemaju nikakvu zakonsku obvezu financiranja. Ako i financiraju to je kroz osiguranjem potrebnih sportskih objekata

Danska – financiraju amaterski ali i profesionalni sport /izravnim dotacijama ili sustavom olakšica unutar poreza na dodanu vrijednost. Lokalne vlasti u ukupnom financiranju spora sudjeluju s cca 32%, također mogu financirati i profesionalne klubove ali su dužne dostavljati resornom ministarstvu detaljna izvješća

Nizozemska – 70% sredstava daju kućanstva, lokalne vlasti osiguravaju infrastrukturu

Njemačka – središnja je država u ukupnim izdvajanjima za sport i rekreaciju u 2005 godini sudjelovala sa samo 0,7% a lokalne vlasti s 15,3%. Financiranje sporta obveza je saveznih pokrajina, kućanstva su glavni izvor prihoda

Slovenija – najveći udio ima privatni sektor 39,5%, javno se financiranje u najvećoj mjeri ostvaruje na lokalnoj razini 33,1% koji financira sve sportske djelatnosti određene Nacionalnim programom sporta i one koji su definirani kao javno dobro. Revizorski sud kontrolira sve djelatnosti profesionalnih klubova.

Švedska – vrlo autonomna – švedska je vlada zadužena samo za proračun i politička pitanja, pitanje sporta u nadležnosti je Ministarstva kulture, ministarstva integracija i spolne jednakosti, te Ministarstva financija se brine o poreznom okviru i lutriji, klađenju….Većina državne potpore namijenjena je lokalnom sportu. Švedska nema opći zakon o sportu, međutim načela sportske politike odobrio je parlament

Izdvojeno


Reci što misliš!